Subject: Vs: Delfi päring: morfiin
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: "Mari Muru" <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Apr 2024 17:43:39 +0300

Tere, Mari!

Vastused leiate manusest.

Kui tekib täpsustavaid küsimusi (müügiloa menetlusviisid vms kohta), siis
vastame hea meelega. Soovi korral võime alati kokku leppida ka
telefoni/videokõne meie spetsialistiga, et saaksime keerulisemaid teemasid
täpsemalt selgitada.

Parimate soovidega

Carmen Katariina Sikk

Ravimiameti kommunikatsioonijuht

Tel 737 4140

[email-masked]

Saatja: Mari Muru <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 9. aprill 2024 15:14
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]>
Teema: Re: Delfi päring: morfiin

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere taas!

Saadan jätkupäringu samal teemal, millest kirjutasin veebruaris. Palun
vastake iga küsimuse alla eraldi.

Kas ma saan õigesti aru, et morfiini tarneraskused on kestnud juba kaks
aastat?

Ma saan aru, et üks muresid, miks ravimite tarne Eestisse venib, on see,
et Ravimiamet nõuab tootjalt eestikeelset pakendit, see nõue kehtib ka
retseptiravimitele, mille nagunii kirjutab välja arst. Ühtlasi ei piisa
Eestis turule tulemiseks sellest, kui ravim on saanud Euroopa Liidu
müügiloa, vaid nõuab eraldi tõestamist/registreerimist? Palun selgitage,
miks see nii on.

Kas nõuete, sh keelenõuete lõdvendamine ei võiks kaasa aidata ravimite
kiiremale tarnimisele?

Eelmisest vastusest ei saanud täpselt aru, kas morfiin on ka Eestis
riiklikult oluliste ravimite nimekirjas, nagu soovitab WHO. Kas saaksite
palun täpsustada?

Kas ja miks ei ole Eestis tagatud riiklikku varu puuduolevatest
ravimitest, sh morfiinist, millega praegu on tarneraskus?

Saan aru, et oksükodoon on soovitatud morfiini asendusena, kuid saan aru,
et ka selle ravimiga on tarneraskused. Kas see on nii?

Mida plaanib Ravimiamet ette võtta selleks, et tarneraskused lõpetada ning
et hädavajalikud ravimid, sh morfiin, jõuaksid patsientideni?

Parimaga

Mari Muru

Delfi reporter

534 22 903

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151

Mob: +372 534 22 903 | E-mail: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
 <http://www.delfi.ee/> Delfi |  <http://epl.delfi.ee/> Eesti Päevaleht |
<http://epl.delfi.ee/lp/> LP |  <http://ekspress.delfi.ee/> Eesti Ekspress
|  <http://maaleht.delfi.ee/> Maaleht |  <http://maakodu.delfi.ee/>
Maakodu

  _____

From: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, February 13, 2024 15:17
To: Mari Muru <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: EPLi päring: morfiin

Tere, Mari!

Vastas Ravimiameti sisse- ja väljeveo järelevalve büroo spetsialist Stella
Sulaoja:

Morfiini sisaldavaid ravimeid turustatakse Eestis süstitavates ja
suukaudsetes ravimvormides – lühitoimeliste tablettide ja süstelahuse
kättesaadavusega probleeme ei esine, kuid mõnedel suukaudsetel
prolongeeritud vabanemisega ravimitel on hetkel tarneraskus. Morfiini
väljakirjutamine ei ole keelatud, kuid peab arvestama, et mõned annused ja
ravimvormid ei ole ajutiselt kättesaadavad.

Müügiloa hoidja G.L. Pharma GmbH esindaja teavitas 2023. aasta lõpus
Ravimiametit Vendal Retard 10 mg, 30 mg ja 60 mg toimeainet
prolongeeritult vabastavate tablettide kättesaadavusprobleemidest. Ka
müügiloa hoidja Mundipharma Ges.m.b.H. esindaja teavitas samal perioodil
MXL 30 mg toimeainet prolongeeritult vabastavate kõvakapslite
tarneraskusest. Ravimi MXL 30 mg tarneraskus kestab eeldatavasti 2024.
aasta maikuuni. Ravim Vendal Retard 30 mg ja 60 mg annustes on tänastel
andmetel piiratud koguses apteekides saadaval, edasised tarnevõimalused on
veel selgitamisel.

Ravimiamet otsib lahendusi koostöös müügiloa hoidjate, hulgimüüjate ja
arstide erialaseltsidega, et morfiini sisaldavate suukaudsete ravimite
kättesaadavus paraneks. Tarned on toimunud, kuid hetkel on keeruline
prognoosida tarneraskuste lõpliku lahenemise aega. Tarneraskuste info on
jälgitav ravimiregistris <http://www.ravimiregister.ee/> .

Morfiin on tõepoolest märgitud WHO 2023. aastal avaldatud oluliste
ravimite näidisnimekirjas (WHO Model List of Essential Medicines - WHO EML
23rd List (2023)
<https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/371090/WHO-MHP-HPS-EML-2023.0
2-eng.pdf?sequence=1> ). Nimekiri on soovituslik, selle alusel saavad
riigid koostada riiklikke oluliste ravimite nimekirju ning arvestada,
millised ravimid peavad olema tervishoiusüsteemi baastasemel toimimiseks
saadaval. Morfiini alternatiivideks on nimekirjas märgitud toimeained
oksükodoon ja hüdromorfoon. Hüdromorfooni sisaldavaid ravimeid Eestis ei
turustata, oksükodooni turustatakse Eestis nii süstelahusena kui ka
suukaudsetes ravimvormides.

Kui teil tekib täpsustavaid küsimusi, siis hea meelega vastame.

Parimate soovidega

Carmen Katariina Sikk

Ravimiameti kommunikatsioonijuht

Tel 737 4140

[email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Saatja: Mari Muru <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 12. veebruar 2024 10:07
Teema: EPLi päring: morfiin

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Minuni on jõudnud arstide mure, et patsientidele ei ole võimalik kirjutada
enam morfiini. Eelkõige on mures need arstid, kes tegelevad kaugele
arenenud vähiga patsientidega, kel on tugevad valud.

Palun selgitage täpsemalt, miks ei saa arstid enam morfiini välja
kirjutada. Kas see ravim on Eestis keelatud, mis ajast? Miks?

Kui morfiini enam Eestis kasutada ei saa, siis mis on alternatiiv taoliste
patsientide kannatuste leevendamiseks?

Kas olen õigesti aru saanud, et WHO peab morfiini strateegiliseks
ravimiks, mille varud peab riik garanteerima? Kuidas suhestub selle
hinnanguga Eesti riik?

Parimaga

Mari Muru

Delfi/Eesti Päevalehe reporter

534 22 903

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151

Mob: +372 534 22 903 | E-mail: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
 <http://www.delfi.ee/> Delfi |  <http://epl.delfi.ee/> Eesti Päevaleht |
<http://epl.delfi.ee/lp/> LP |  <http://ekspress.delfi.ee/> Eesti Ekspress
|  <http://maaleht.delfi.ee/> Maaleht |  <http://maakodu.delfi.ee/>
Maakodu